Monday 7 April 2008

Broer som binder - Bridges between

Drammen - A city of bridges.
The Drammen River divides the city in two, and the bridges join these two halves together like small arteries.
©lick on pictures to enlarge

In this shot I have caught five bridges.




Drammen Bridge (Drammensbrua) is a motorway box girder bridge that crosses Drammenselva river in the town of Drammen in Norway. It is the longest bridge in Norway, 1892 metres long. The bridge has 41 spans; the longest span is 60 metres. The maximum clearance to the water is 11 metres.






At the river mouth lies Holmen Island, with railway bridges, local road junctions and the motorway bridge, which form a dividing line between the city centre and the fjord area.




The main artery Built in 1936 in the classic functionalist style, the City bridge is located in the city centre. It replaced a wooden bridge built in 1811, which had become old and uneven and had fallen into disrepair. The City bridge is Drammen’s main artery, and carries heavy traffic in the form of cars, buses, cyclists and pedestrians. Several proposals to tear down the bridge and replace it have been put forward, but persistent maintenance work has repeatedly revived it. In a not too distant future it´s likely that much of today´s traffic will be using other crossing points, which will leave the City bridge to cyclists, pedestrians and collective means of transportation.


The City bridge


Ypsilon is the name of the new pedestrian bridge between Drammen Park (on the Bragernes river bank) and the Science Park (on the Strømsø side).



37 comments:

Lynette said...

Interesting post. Of all the photos, my favorites are the night ones. Thanks for visiting my blog.

Anne said...

Så flott. Likte det 3 bilde av Drammens broer veldig godt jeg da. Nydelig fotografert.

Blir vel leid inn av Drammen Kommune snart du nå, for disse kunne sikkert stått på både hjemmesiden deres og i diverse brosjyrer.

Flott John, og en fin uke til deg.

Rune Eide said...

Et utrolig godt dokumentert innlegg. Her ligger det mye godt arbeide bak. Jeg likte særlig godet det første bilde med broene på rekke å rad, men jeg ville vært stolt av alle. Når det hele også følges opp med historien bak og betydningen for lokalsamfunnet, så må det bare bli bra,.

A very well documented post showing the great amount of work that lies behind. I preferred the first picture with the five bridges in "a row", but I would personally have been proud of any of them. When it also accompanied by the story behind it and the importance for the local community it must become a great post.

Garden Angel said...

Heisannnn!
I alle dager....har du vært ute med helikopter eller???
Eller har du visse egenskaper folk flest ikke har..he he
Det første bildet var jo bare: "a great catch"! Five bridges in one photo! Very well done!!!
Du har jo favnet nesten alle bruene i Drammen du jo...!
Men he he...du hadde ikke så mye om den (mindre pene) broen jeg viser;)

Du kom meg jommen i forkjøpet med å ta bilder av den nye motorveibrua og lyssettingen under den! Den er jo bare genial! Vakkert rett og slett, som alle dine bilder!
Ha en herlig dag, tross regn!
Hilsen meg på andre siden av de ørti broene;)

ArneA said...

Ypsilon var ny for meg.
Broene i Drammen fikk meg til å forsøke å huske hvordan vi kjørte før bom-penge-broa ble bygget. Kommer ikke på det så jeg kan ikke ha vært der syd før det.
Drammensbroa er vel en av Norges viktigste broen i dag.

Pernille said...

No har du gjort en fantastisk jobb, John. Nydelige bilder og en flott tekst. Må bare få med at den ene broen har jeg kjørt over maaaange ganger;)

Now you have done a fantastic job with the photos and text. The photos are just lovely and the text was interesting! And I have drove over the one of the bridges many times:)

PS: Skal forresten hilse deg fra "eks'en" Hi hi.

Randi said...

Så fine bilder av broene. Men min favoritt ble det nr 3. blått vettu..;) jeg liker veldig godt bilder av lysene.Det er noe med bilder av broer tatt på kveldstid. Men jeg har aldri visst at det var så mange broer i Drammen. Men så har jeg jo aldri vært der heller.

Vi har ikke så mange broer rundt her vi bor...det er riktig nok en som går over
"en av de sterkeste tidevannsstrømmene i Norge som forbinder Borgenfjorden med resten av Trondheimsfjorde"
...dette fant jeg på Wikipedia....utrolig hva jeg finner ut om tettstedet her jeg bor. Fant en VG blogg fulle av de vakreste bilder også..jojo

Jeg tenkte jeg skulle bli med på broer som binder. Men med en bro i nærheten så strekker ikke fantasien min til..:)

Tror din versjon av blonder og blåfjell var den snille og høflige. Mens din kone er litt mer Finnmarking...?eller er det du som er Finnmarking..

Uansett ... flotte bilder som alltid John!!
Ha en flott uke. Kommer vel tilbake på onsdag og fredag om jeg henger med på rundene.

imac said...

Great stuff for Bridge day, Love the night shots.

Also great Ood shot too.

My Bridge is also up.

Anne-Berit said...

Nydelige bilder.Har jo kjørt over et par bruer i Drammen,men visste ikke at det var så mange.Så fint å få lese om dem også,supert innlegg:o)

Gerald (SK14) said...

A lovely post with great information. My favourite picture is the one with train on it.

English is a strange language - the past tense of catch is not catched but caught - but you have captured it well.

Daniel J Santos said...

very interesting post, the night photos are amazing.

Anonymous said...

The nocturnal photos are just smashing!

ANNA-LYS said...

I love this photos, and I am often in that "neighbourhood", so it feels almost like coming home during night-time :-)

GundaM said...

Jøss,her var det mange;)
Har sikkert kjørt over noen av de jeg og.
Flott reportaasje!

Pernille said...

Hi hi hi, tusen takk for en skikkelig god og humørfylt kommentar. Fleksnes ja, jeg ler bare jeg tenker på han;)

Har tittet litt mere på bildene dine og funnet ut at jeg skulle gjerne ha gått på et kurs hos deg. Tenker da på bilde nr 3 og noen flere nedover. Hi hi, skal vi si i kveld kl 19.00?
Å, jeg skulle så gjerne ha hatt deg og kona di som naboer. Da skulle jeg ha vært såååå snill;)

Kom nettopp inn fra en fotorunde med dattera i solskinn. Det blir kanskje noen bilder på bloggen i kveld eller i morgen. Litt ubestemt her. Hi hi hi.

Ha en hærlig dag der nede:)

Lilli & Nevada said...

Oh my goodness those are some amazing bridges. I don't participate in Bridges but love to look at them. I really love the one with the blue lights at night.

HildeS/Frøken Fryd said...

Så mange bruer det er i Drammen.
Eg trur ikkje eg hr kjørt over nokre av dei, men flotte er dei alle. Likte særleg Ypsilon godt, den var så spenstig. Den med det blåe lystevar også flott fanga av kameralinsa di.
Mykje god historie også:)

Anonymous said...

Flott å se mer av Drammen. Liker dine "natt-bilder" veldig godt.

Paulie said...

Interesting history of the bridges. . . our town s going to build another bridge that will also have light rail going over it. Hope this happens in my lifetime.

Anonymous said...

Great Broer som Binder.
Beautiful views and engineering

Randi said...

Hæ??!!Onsdagskveld!!?..hva er dette for noe..har jeg gått glipp av halve uken...eller er det dere søringer som ligger ett hakk foran oss trege trøndere..:))

Takk for tips. Den har jeg...men det er ingen som har fortalt hva den skulle brukes til.....eller JG gjorde vel det når jeg fikk den...men det hadde både han og jeg glemt. Nå MÅ jeg få meg en kamera veske...:)


Ha en fin MANDAGSKVELD ...for det er mandag her hos oss....i noen timer til..hehehehe

Berit T said...

Kjempeflotte brobilder, og der det lyste blått, det likte jeg veldig godt.
Ha en fin kveld.

Kostas said...

Very good collection, splendid bridges, very good the photographs marvellous current post!

FO - 2 said...

En meget flott og veldig informativ post.
Bildene dine inneholder stor kvalitet. Nr. 3, by nigt er nok min favoritt. :)

Anonymous said...

Every shot on this page is great! I especially like the 3rd in this post and the the ketchup is somehow special, too.

Marie said...

Interesting post! Flotte bilete!
Eg likar spesielt dei som er tatt om kvelden! Eg var ikkje klar over at det var så mange bruer, eg har berre køyrd over ei av dei.

david mcmahon said...

The third shot is beautiful, John

Jane said...

Great pictures. Liker veldig godt de som var tatt om natten.

dot said...

Hi John! You really made a wonderful bridge post. All are great shots but I like the pedestrian bridge best. It was not easy to pick a favorite out of all those!

Katney said...

Where there is so much water, there will be bridges. This is a beautiful collection.

Oman said...

love the photos! very well taken... =)

Garden Angel said...

Hei igjen John!
Takk for koselig kommentar hos meg, og at du gjemte denne ene broen til meg:)) he he
Utrolig at jeg tok akkurat den da!
Ja det var nok noen brobinder tanker som slo til:)

Jeg er bare så imponert over de klare fine bildene dine, på så lang avstand!
Hvor stort objektiv brukte du egentlig?
Du hadde rett i hvilke objektiver jeg har. Det største er 55-200.
Ønsker meg et større. Men det må bli til stativbruk!

Er nok av typen som kunne sittet i skauen på "post", og vente på noen gode "catch"!!
Tok noen hakkespettbilder for litt siden...Hadde ikke mor med hund og tre barn kommet joggende nedover skauen, så hadde jeg fått noen skikkelig nærbilder...!
Jeg var sååå nære...en smule ergelig..,men men. Ikke noe å gjøre med det;)
Et godt macro-objektiv hadde heller ikke vært å forrakte!
Det får komme etterhvert.

Når det gjelder Øvre Sund bro. Så tror jeg for nabofredens skyld, at vi får knipse fra hver vår side;)
He he

Ha en fin dag da!
Du får samle krefter...for spørs om det ikke blir mas om badet fremover nå John;)
Hilsen nabo`n(",)

Anonymous said...

Flotte bilder. :)

Anonymous said...

Visit NATURAL SHOT PHOTOS for yummy fresh figs.

9na said...

Du verden jeg tror jeg må til Drammen, her var det masse vakre broer skjønner jeg, jeg trodde det bare var en jeg (E18)... Huff flaut...

GAWO said...

I hvilken etasje stod du i da du tok det første bilde? Det ble da utrolig bra! Så kjekt at du tok med mye av byen i tillegg. Jeg tror jeg har vært i Drammen kun en gang. Husker ikke så mye om byen, så da er det godt at du sper på med info.
Det var da et merkelig navn på gangbroen. Høres ikke akkurat norsk ut. Men spenstig og fin er den. Og nattbilde var skikkelig fint. Sånt får ikke jeg til noe særlig. Så nå må jeg trene.

Cath said...

These are wonderful again John. What magnificent architecture! I love the city bridge - I love older architecture. The ariel shot and that one taken at night with it lit up is special.

Well done again!